پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
30 بهمن 1399 - 16:12

اهمیت و تبعات آزادسازی مأرب

با توجه به نقش پررنگ اخوانی‌ها در کابینه هادی، از دست رفتن استان مأرب بر موازنه قدرت در جنوب یمن و سرنوشت توافق ریاض (میان شورای انتقالی جنوب و منصور هادی برای تقسیم قدرت) به شدت تأثیرگذار خواهد بود و آن را با ابهام و چالش‌های بزرگترین روبه رو خواهد ساخت
کد خبر : 8489

پایگاه رهنما:

این روزها استان مأرب به کانون اصلی تمرکز جنگ در یمن تبدیل شده است و به موجب پیروزی‌های بزرگ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر مزدوران وابسته عربستان و دولت مستعفی منصور هادی، اکنون انصارالله با پیشروی سریع تنها چند گام تا آزادسازی این استان مهم و استراتژیک فاصله دارد. روز گذشته نیروهای مقاومت، روستای الزور در منطقه صرواح در مأرب را به کنترل خود درآوردند. نیروهای یمنی پس از آزادسازی این روستا و نبردهای سخت که ده‌ها کشته و زخمی در صفوف مزدوران سعودی و از جمله افسران و فرمانده‌هان آنها برجای گذاشت، به سد تاریخی مأرب نزدیک شدند.

 

 

تحرکات نیروهای یمنی و جنبش انصارالله در چند روز گذشته محدود به تشدید حملات برای آزادسازی این استان نبود ، بلکه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین مراکز مختلف نظامی عربستان در منطقه را با موشک و هواپیماهای بدون سرنشین مورد حمله قرار دادند و توانستند تلفات و خسارات سنگینی به آنها وارد کنند به صورتی که گزارش‌های میدانی حاکی از فروپاشی جبهه الصرواح و عقب نشینی نیروهای سعودی از دشت جین است.

در این میان همزمان با تحرکات میدانی جنگ برخی اخبار از منابع یمنی حاکی از نشست سران نظامی یمن با رهبران قبایل در در صنعا برای بحث درباره مکانیسم ارتباط‌گیری با قبایل همسو با متجاوزان و مجاب کردن آنها به بازگشت به همکاری با صنعا و اخراج اشغالگران می‌باشد. سرلشکر مشاقی خطاب به شیوخ و افراد برجسته یمن گفت: "مسئولیت شرعی و ملی شما می‌طلبد که با فریب خوردگان ارتباط برقرار کنید تا از مارب خارج شوند. آنها را از نابودی نجات داده و به خانواده هایشان برگردانید و اشاره کرد که مردم ماریب، همراه با ارتش و کمیته های مردمی، قصد دارد مارب را از حضور اشغالگران پاکسازی کنند".

 

تبعات آزدسازی مأرب

آزادسازی مأرب به طور حتم بیش از پیش به افزایش قدرت انصارالله در عرصه تحولات یمن منجر خواهد شد و به طور متقابل از قدرت و توان تأثیرگذاری ائتلاف دولت مستعفی در عدن خواهد کاست.

مأرب در شمال مرکزی یمن و در شرق پایتخت صنعا واقع شده است. این استان توسط پنج استان دیگر احاطه شده است: الجوف از شمال ، صنعا از غرب ، البیضا و شبوه از جنوب و حضرموت از شرق. موقعیت استراتژیکی این استان، جمعیت بالا، موقعیت اقتصادی و ذخایر نفت و گاز ماریب را به عنوان یک استان استراتژیک و بسیار گرانبها در جنگ بین صنعا و دولت مستعفی تبدیل کرده است. خط لوله اصلی انتقال نفت یمن از طریق مأرب به پایانه نفتی راس عیسی در دریای سرخ می رود.

وجود بخش زیادی از میراث تاریخی یمن در این شهر موجب رونق هتل‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌های ساختمانی و سایر انواع تجارت رشد اقتصادی بیشتر آن نسبت به دیگر مناطق یمن شده‌اند. لذا کنترل انصارالله بر این استان می‌تواند به حل بخش مهمی از مشکلات اقتصادی صنعا در شرایط تحریمی کمک کند و اقتدار بیشتری به دولت صنعا در عرصه تحولات یمن بدهد.

از طرف دیگر به عنوان مهمترین پایگاه سنتی اخوانی‌ها در یمن و آخرین سنگر حضور نظامی مزدوران وابسته به منصور هادی در مناطق مرکزی یمن، برای حفظ نقش‌آفرینی دولت مستعفی هادی در آینده تحولات از اهمیت حیاتی برخوردار است. در واقع با توجه به نقش پررنگ اخوانی‌ها در کابینه هادی، از دست رفتن استان مأرب بر موازنه قدرت در جنوب یمن و سرنوشت توافق ریاض (میان شورای انتقالی جنوب و منصور هادی برای تقسیم قدرت) به شدت تأثیرگذار خواهد بود و آن را با ابهام و چالش‌های بزرگترین روبه رو خواهد ساخت. در واقع آزادسازی مأرب، دست شورای انتقالی وابسته به امارات برای کاهش همکاری با کابینه متزلزل هادی را باز خواهد گذاشت.

بر این اساس با کاهش بیش از پیش قدرت منصور هادی و از بین رفتن کامل مشروعیت دولت خودخوانده او در شمال و جنوب یمن در واقع ماهیت تداوم نظامی گری و تجاوزات عربستان به خاک یمن نیز کاملاً مشروعیت خود را از دست خواهد داد. در طرف مقابل اما با فتح مأرب قدرت چانه‌زنی انصارالله در هرگونه مذاکرات در مورد آینده یمن افزوده شده و انصارالله دست برتر را مذاکرات سیاسی خواهند یافت.

با وجود همین موضوع می‌توان پیشبینی کرد که عربستان و آمریکا برای جلوگیری از آزادسازی مأرب طی روزهای آینده فشار سیاسی و نظامی خود را افزایش دهند. روز گذشته کاخ سفید از انصارلله خواست که پیشروی‌های خود را موقف کند در حالی که اقدام عملی جدی برای متوقف کردن حملات عربستان صورت نمی‌گیرد. لذا در چنین شرایطی انصارالله که فتح مأرب را گامی مهم در واداشتن طرف مقابل به پایان تجاوز و محاصره یمن می‌بیند از طریق محمد عبدالسلام رئیس هیئت یمنی در مذاکرات سیاسی و سخنگوی جنبش انصارالله در پاسخ به اظهارات وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: ما کسانی هستیم که خواستار اقدام سیاسی سازنده هستیم. توقف جامع تجاوزات و خاتمه بخشیدن به محاصره است که نشان می دهد روند سیاسی زیر آتش (تجاوز) و محاصره موفق نخواهد شد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات